مقالات آموزشی

  • ۰
  • ۰

همیشه و در ایجاد هر اثری نباید از کارهای دیگران کپی کرد. در نوشتن پایان نامه ، کتاب و مقالات نیز همین اصل برقرار است و باید حق نشر سایر نویسندگان را محترم شمرد و رعایت کرد. اما در ارائه پایان نامه دانشجو از منابع مختلفی استفاده می‌کند و حتی در بعضی مواقع عین جملات را از منبع‌های مختلف استفاده می‌کند در این صورت ارجاعات و فهرست منابع باعث می‌شود که حق نویسنده اثر ضایع نشود. به علاوه خوانندگان مقاله، پایان نامه یا کتاب بتوانند با منابع مقاله آشنا شده و برای کسب اطلاعات بیشتر به آن منابع رجوع کنند.

بر اساس مطالب گفته شده ایجاد ارجاعات و فهرست منابع در انجام پایان نامه از اهمیت بسیاری برخوردار است و دانشجو باید توانایی این را داشته باشد که این فهرست را به صورت کاملا صحیح و درست ایجاد کند. اما بیشتر دانشجویان با نحوه ایجاد فهرست منابع آشنا نیستند در صورتی که از نظر استادان و داوران نوشتن این بخش بسیار ضروری است. از این رو بر آن شدیم تا مقاله‌ای درباره‌ی روش ایجاد فهرست منابع و انواع روش‌های منبع نویسی تهیه کنیم. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

 

ایجاد فهرست منابع پایان نامه با ورد

  • ابتدا وارد ورد شده مطالب خود را می‌نویسید. سپس قسمتی از متن را که از منبع آورده‌اید را انتخاب نموده و بعد از منوی Reference و در بخش Citations & Bibliography گزینه Insert Citation  را انتخاب کرده و کلیک کنید. سپس گزینه Add New Source  را انتخاب کنید.

فهرست منابع

  • پس از انجام کارهای مرحله قبل پنجره Create Source باز می‌شود. این پنجره فیلدهای مختلفی دارد که توضیح خواهیم داد.

فهرست منابع در ورد

در قسمت Type of Source  می‌توانید نوع منبع را انتخاب کنید. این منبع می‌تواند کتاب، مقاله، وب سایت و … باشد. در حالت پیش فرض این قسمت روی Book  تنظیم شده است.

در قسمت ‌Author  می‌توان مشخصات نویسنده نظیر نام و نام خانوادگی را درج کرد. اگر از گزینه Edit  استفاده کنید بهتر است زیرا اطلاعات صحیح تر و مرتب تر درج خواهند شد. پس از وارد نمودن اطلاعات در قسمت Edit گزینه Add را بزنید تا اطلاعات در قسمت Names به نمایش درآید. اگر منبع شما چند نویسنده دارد بعد از Add مشخصات نویسنده اول نام نویسنده یعدی را وارد کنید.

فهرست منابع پایان نامه

– در قسمت Title باید عنوان منبع را اضافه کنید.

– در بخش Year باید سال انتشار کتاب یا مقاله را وارد کنید.

– در قسمت City نام محل شهر انتشار کتاب را درج کنید.

– در قسمت Publisher نیز باید نام ناشر را وارد کنید.

 

  • اطلاعاتی که در قسمت بالا گفته شد را باید پر کنید. اما اگر نیاز بود اطلاعات بیشتری وارد کنید میتوانید گزینه‌ی Show all Bibliography Fields را انتخاب کنید و اطلاعات لازم را وارد کنید برای مثال نام مترجم را در قسمت Translator وارد کنید.

ایجاد فهرست منابع پایان نامه با ورد

فهرست منابع نویسی پایان نامه

  • در انتها با OK کردن به منبع اشاره می‌شود.

ساخت فهرست منابع پایان نامه با ورد

 

باید تمامی منابع را همانند روشی که در بالا گفته شد ذخیره کنید. سپس در انتهای مقاله قسمت مورد نظر کلیک کرده و از قسمت Binliography، Insert Bibliography  را انتخاب کنید.

فهرست منابع پایان نامه

در انتها تمامی منابع شما لیست می‌شوند و شما با انتخاب لیست منابع میتوانید فونت و استایل متن را عوض کنید.

 

درج منبع در متن

در صورتی که می‌خواهید در متن به یک کتاب یا مقاله اشاره کنید باید نام نویسنده و سال انتشار را درون پرانتز بیاورید.

در صورتی که به نام نویسنده اشاره کردید باید سال انتشار را درون پرانتز بنویسید. اگر مطلبی دو نویسنده دارد باید نام هر دو نویسنده به همراه سال انتشار در پرانتز بیاید.

اگر نویسندگان کتاب کمتر از ۶ نفر باشند بار اول نام تمامی نویسندگان همراه سال انتشار را بیاورید و در دفعات بعدی تنها نام نویسنده اول و سال انتشار در پرانتز آورده شود. اگر اثری بیش از ۶ نویسنده داشته باشد تنها نام نویسنده اول به همراه عبارت et al و سال انتشار درون پرانتز خواهد آمد.

در صورتی که به صفحات خاصی از منبع اشاره شود باید لیست صفحات پس از سال انتشار در پرانتز بیاید. در صورتی که به کل یک سایت منبع ما در سایت باشد باید آدرس سایت را درون پرانتر داخل متن آورد.

 

درج منبع در فهرست منابع پایان نامه

برای درج منابع در فهرست منابع به صورت دستی باید به صورت زیر اقدام کنید.

نحوه نوشتن مرجع کتاب‌های خارجی

نام و نام خانوادگی – حروف اول اسم نویسنده – (سال انتشار)- نقطه – عنوان کتاب – کاما – شماره چاپ – نقطه – اسم ناشر – کاما – محل نشر – کاما – شماره صفحه – نقطه

نحوه نوشتن مرجع کتاب‌‌های فارسی

نام خانوادگی نویسنده – کاما – حرف اول اسم نویسنده – دو نقطه – عنوان کتاب – نقطه – شماره جلد کتاب – شماره چاپ – نقطه – اسم ناشر- کاما – محل نشر – کاما شماره صفحات – کاما – سال انتشار – نقطه

 

امیدواریم این مقاله برای شما دانشجویان و خوانندگان عزیز مفید باشد و با توضیحات داده شده بتوانید به راحتی فهرست منابع پایان نامه یا مقاله خود را بنویسید. با آرزوی موفقیت برای تمام کاربران عزیز


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی